Wat is Mindfulnesstraining?

In een mindfulnesstraining leert u om meer aanwezig te zijn in het hier en nu, op een vriendelijke en niet-oordelende manier. Het betekent zonder waardeoordeel bewust zijn van uw gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties.

De volgende thema’s komen in een mindfulness training aan de orde:

  • Bewust worden van lichaam, ademhaling, gedachten en gevoelens.
  • Omgaan met obstakels.
  • Leren herkennen van automatische reactiepatronen.
  • Op een behulpzamere manier leren omgaan met lastige situaties
  • Met aandacht communiceren.
  • Beter zorgen voor jezelf.

Een mindfulnesstraining duurt 8 weken, elke week staat er één bepaald thema centraal. Daarnaast wordt u gevraagd thuis dagelijks aandachtsoefeningen te doen, die ongeveer 30-45 minuten in beslag nemen.

In dit onderzoek zullen twee vormen van online mindfulnesstraining onderzocht worden:

  1. De eerste vorm is een “blended” mindfulnesstraining, waarbij de eerste, derde, vijfde en achtste sessie online in een groep zullen plaatsvinden, begeleid door een gekwalificeerde mindfulness trainer. Deze bijeenkomsten duren 2.5 uur, en kunt u vanuit huis volgen. De overige sessies volgt u individueel online als u dat uitkomt, waarbij u wekelijkse feedback krijgt van uw trainer.
  2. De tweede vorm van mindfulnesstraining is onbegeleid. Bij deze variant is de training helemaal online, zonder begeleiding van een mindfulness trainer. U volgt alle sessies zelfstandig online onder leiding van een virtuele trainer, op een moment dat het u uitkomt. Deze twee vormen van mindfulness worden vergeleken met de gebruikelijke zorg.